آخرین مطالبنقد وبررسی فیلم

نقدو بررسی فیلم به دنیا آمدن

عوامل فیلم

نویسنده و کارگردان به دنیا آمدن : محسن عبدالوهاب
تهیه کننده : محمد احمدی

بازیگران:

بازیگر نقش توضیحات
هدایت هاشمی فرهاد همسر پری و پدر کیان
الهام کردا پری پاکرو همسر فرهاد و مادر کیان
بهناز جعفری افسانه دوست پری
سپه‌راد فرزامی کیان پسر فرهاد و پری
رضا مرتضوی رضا شوهر فریده/پسر خاله فرهاد
پونه عبدالکریم‌زاده نسرین خواهر پری
مرتضی نسیم‌سبحان پدر پری
رؤیا جاویدنیا پزشک زنان
مهدی امیری رادپور صاحب‌خانه
امید جزینی پیمان
نیکی نصیریان گلی دختر رضا و فریده
سپیده مظاهری فریده همسر رضا
مهدی وحیدروش نیما کارگردان تئاتر
محمدرضا سمیع فر سعید تهیه کننده
اسماعیل پوررضا بازیگر تئاتر
امیرحسین آصفی مجید پسر نسرین
پرستو آصفی زهرا دختر نسرین

خلاصه داستان

فرهاد و پری زوج میانسالی از قشر متوسط هستند که با فعالیت های هنری و فرهنگی گذران عمر می کنند. فرهاد فیلمساز است و پری بازیگر تئاتر. فرزندی ناخواسته پا به دنیای آن ها می گذارد. فرهاد به دلیل مشکلات مالی و اجتماعی مخالف حضور فرزند دیگری در خانواده است و قصد دارد پری را مجاب به سقط جنین کند اما پری از سقط جنین سر  باز می زند. تمام اختلاف آن ها در این است که پری موجود در شکم خود را فرزند می داند و فرهاد جنین.  این اختلاف کم کم راه زندگی آن ها را از هم جدا می کند.

نقد فیلم

یکی از شرایطی که همواره برای تحلیل فیلم ها مد نظر قرار می گیرد، شرایط خاص زمانی و مکانی داستان است. فیلم های رئالیستی اجتماعی که چند سالی گریبان گیر سینمای ایران بود بعد از دوره مدیریت دولت نهم که بیشترین بسامد را در سال های بعد از دهه هفتاد دارا بود و نتیجه آن در سی و دومین جشنواره فیلم فجر به روشنی قابل مشاهده بود ، از جشنواره سی و سوم کم کم به حاشیه رانده شد و به نسبت معقولی در برابر سایر فیلم ها رسید.ذکر این نکته ضروری استکه  سینمای هر کشوری به فیلم های رئالیستی اجتماعی نیاز دارد تا هشداری برای وضعیت موجود باشد .

اما زمانی که این فیلم ها به جریان غالب سینمایی کشوری تبدیل شوند ، فیلم ها در فرم و محتوا تکراری شده و ارزش و تاثیر این سبک سینما را نازل می کند . چرا که کارگردان در شابلونی سینمایی به نمایش ایده های خود می پردازد که سایر فیلمسازان برای او طراحی کرده اند. اتفاقی که با ماهیت هنر که خلاقیت است  و ابداع ، در تضاد است.”به دنیا آمدن” محسن عبدالوهاب با چنین مشکلی مواجه است. به دنیا آمدن در فرم و محتوا تکراری و کرخت است. با وجود آن که “به دنیا آمدن ” سال ها پس از آثار مشابهی مانند “جدایی نادر از سیمین” ، “قصه ها” و “ملبورن”  که موضوعاتی نزدیک به همین فیلم دارند، ساخته شده است  اما اثری از نوآوری و خلاقیت در آن دیده نمی شود.

مهمترین مشکل به دنیا آمدن در داستان نهفته است. داستان فاقد طرحی منسجم و گیرا است. گره داستان شکل  نمی گیرد و بیننده دلیلی برای دنبال کردن فیلم ندارد. در برخی از آثار این مشکل، به کمک نمایش روابط انسانی میان شخصیت ها کمرنگ تر می شود اما “به دنیا آمدن” فاقد این ویژگی است . روابط انسانی هم در سطح تکه پراکنی باقی می ماند و حتی در ایجاد فضایی تازه هم ناموفق عمل می کند. به نظر می رسد به دلیل عدم گسترش مناسب طرح برای اثری ۹۰ دقیقه ای ،  فيلم از ضرباهنگ مطلوب دور شده و به طبع تماشايش براى بیننده با كسالت همراه است .

 به دلیل عدم گسترش مناسب طرح برای اثری ۹۰ دقیقه ای ، فيلم از ضرباهنگ مطلوب دور شده و به طبع تماشايش براى بیننده با كسالت همراه است.

مشکل دیگر به دنیا آمدن این است که عبدالوهاب چیزی برای نمایش ندارد. اگر این داستان با همین دیالوگ ها در رادیو اجرا شود از تفاوت چندانی به حال بیننده ندارد. سبک فیلمبرداری ، استفاده بسیار محدود از موسیقی و نمایش لوکیشن هایی نزدیک به زندگی مردم قشر متوسط اثر را به کاری مستند شبیه کرده ، اما همه این زحمات با بازی سطحی و بی حس بازیگران خنثی شده است و کار را به اثری تلویزیونی شبیه کرده است . همچنین اصرار بیش از حد کارگردان و طراح صحنه به طراحی لوکیشن خانه برای زوجی از قشر متوسط و قرار دادن المان هایی تکراری ، فضاهای داخلی را تصنعی و استودیویی کرده است.به دلیل لکنت های فرمی ای که در فیلم وجود دارد ، درونمایه داستان بی اثر است و بی اهمیت. دغدغه های فرهاد برای بیننده مضحک به نظر می رسد و انگار همه از ابتدا می دانند قرار نیست اتفاق خاصی در پایان فیلم رخ دهد. از بازیگر و کارگردان گرفته  تا بیننده.

چشم انتظار روزی هستیم که فیلسازان عزیز ، زمانی به ساخت آثار اجتماعی روی بیاورند که موضوع تحت بررسی دغدغه اصلی خود آن ها باشد و اگر راه حلی هم ارائه نمی کنند ، بتوانند واقعیت ها و مشکلات موجود  را صحیح ، شفاف و دراماتیک به بینندگان نمایش دهند . همه ما به سینما می رویم تا فیلم ببینیم نه این که به بیانیه خواندن تصویری فیلمسازان گوش فرا دهیم.

تهران-ایرنا- فیلم سینمایی «به دنیا آمدن» به كارگردانی محسن عبدالوهاب شامگاه چهارشنبه در بخش سودای سیمرغ كاخ مردمی پردیس سینمایی ملت اكران شد.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، فیلم ‘به دنیا آمدن’ كه ساعت ۲۰ در كاخ مردمی جشنواره پخش شد، چهارمین فیلم محسن عبدالوهاب و دومین فیلم مستقل او بعد از «لطفا مزاحم نشوید» است كه محمد احمدی تهیه كنندگی آن را برعهده دارد.
عبدالوهاب كارگردان این اثر می گوید: «به دنیا آمدن» فیلم شهری است كه به زندگی روزمره جامعه ما برمی گردد و این فیلم با همكاری صمیمانه دوستان به نتیجه رسید و اگر سرمایه گذاری و تلاش علی اصغر یعقوبی و محمد احمدی نبود این فیلم هرگز ساخته نمی شد.

** فیلم بدنیا آمدن اثری آرام و ملایم است
كارگردان فیلم سینمایی به دنیا آمدن گفت: این اثر فیلمی آرام و ملایم است.
محسن عبدالوهاب شامگاه چهارشنبه در مراسم فرش قرمز فیلم سینمایی بدنیا آمدن اظهار داشت: امیدوارم این اثر باب سلیقه مخاطبان باشد.
وی گفت: فیلم سینمایی بدنیا آمدن اثری آرام و ملایم به شمار می رود.
برپایه این گزارش، فیلم سینمایی به دنیا آمدن دومین همكاری محسن عبدالوهاب و محمد احمدی بعد از “لطفا مزاحم نشوید” است.
فیلمبرداري«به دنیا آمدن» طي ۵٠ جلسه در تهران و یزد انجام شده است.
فیلم سینمایی «به دنیا آمدن» ساخته محسن عبدالوهاب در بخش سودای سیمرغ این دوره از جشنواره فجر حضور دارد.
بازیگران: هدایت هاشمی، الهام كردا، پونه عبدالكریم زاده، رضا مرتضوی، رویا جاویدنیا، مهدی امیری، اسماعیل پوررضا، مرتضی نسیم سبحان، بابك گودرزی ­نژاد، سیاوش نقشبندی، حمید محمدزاده، محمدرضا سمیعی­ فر، مهدی وحیدروش، مریم افشار، مهشید ناصری، آیدا سرشار، الهام عبدالهی راد، سهیل عبدی، مسعود ریاضی، شهباز تهرانی، شهناز چماچم­جا، هاله قدرت زاده، پرستو آصفی، امیرعلی مظفریان، سپهراد فرزامی، نیكی نصیریان
خلاصه داستان: زن و شوهری در آستانه‌ میان‌سالگی برای ادامه‌ مسیرِ زندگی‌شان با یكدیگر دچار مشكل می‌شوند.
سایر عوامل: نویسنده: محسن عبدالوهاب،مدیر فیلمبرداری: محمد احمدی، مجری طرح: محسن قرایی، طراح چهره‌ پردازی: مهرداد میركیانی، طراح صحنه و لباس: مهدی موسوی، جانشین تولید: حسین فیض آبادی، صدابردار: یدالله نجفی، برنامه‌ ریز و دستیار اول كارگردان: امید جزینی،تدوین:سپیده عبدالوهاب، مشاور امور رسانه‌ای: بیتا موسوی، منشی صحنه: ماریا میرنژاد، مدیر تداركات: یوسف آقایی
بر اساس این گزارش، پردیس سینمایی ملت برای اولین بار در طول برگزاری جشنواره فیلم فجر به عنوان كاخ مردمی انتخاب شده است و مردم می توانند با تهیه بلیت به همراه عوامل فیلم به تماشای فیلم ها بنشینند.
سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر به دبیری محمد حیدری از ۱۲ بهمن ماه آغاز شده و تا ۲۲ بهمن ادامه دارد.

https://moviemag.ir/images/phocagallery/9017/bedonaya_amadan/thumbs/phoca_thumb_l_2.jpg

کسی در فیلم حضور دارد  که من بشناسم؟

هدایت هاشمی و الهام کردا که هر دو از بازیگران شناخته شده تئاتر محسوب می شوند، دو بازیگر اصلی فیلم هستند.

داستان فیلم درباره چیست ؟

داستان فیلم حول محور زوج میانسالی است که در شرایطی قرار گرفته اند که باید بین بچه دار شدن یا نشدن تصمیم بگیرند و این موضوع باعث کشمکش های فراوانی در زندگی شان می شود.

کارگردان کیست ؟

محسن عبدالوهاب که بیشتر نام او را به عنوان دستیار کارگردان رخشان بنی اعتماد در سالهای گذشته شنیده ایم. عبدالوهاب در سال ۱۳۸۹ فیلم « لطفا مزاحم نشوید » را ساخت و پنج سال بعد « به دنیا آمدن » را کارگردانی کرد. این فیلم پس از چهار سال از زمان ساخت اکران شده است.

https://moviemag.ir/images/phocagallery/9017/bedonaya_amadan/thumbs/phoca_thumb_l_3.jpg

نکات مثبت فیلم ؟

« به دنیا آمدن » برخلاف فیلمهای نسخه پیچی شده سالهای اخیر، در روایت ماجرای زندگی مشترک و چالش های مربوط به آن، به فقر گریز نهایی نمی زند و آن را مسبب معضلات مطرح شده نمی داند. به این ترتیب فیلم فرصت کافی برای واقعی تر شدن رفتار آدمها را در اختیارشان قرار می دهد.

دوربین و تصویربرداری فیلم قابل تحسین است. قاب بندی هایی که ساده هستند و از پیچیده شدن بیهوده پرهیز کرده اند.

نکات منفی فیلم ؟

پیرنگ های فرعی قصه بی اهمیت به مسیر اصلی داستان هستند. اشارات به مشکلات حوزه تئاتر و نمایشنامه و غیره، ربطی به ماهیت داستان ندارند و بیشتر به دغدغه های کارگردان شباهت دارند که کارکردی در بسط قصه ندارد.

« به دنیا آمدن » نسبتاً موفق می شود تا چالش های زندگی یک زوج بر سر فرزند داشتن یا نداشتن را ترسیم کند اما در پایان با یک اشتباه مهلک نتیجه گیری را با بدترین گزینه انتخاب می کند و مسیر منطقی داستان را به بیراهه می برد.

 https://moviemag.ir/images/phocagallery/9017/bedonaya_amadan/thumbs/phoca_thumb_l_8.jpg

عامل تاثیرگذار برای تماشای فیلم؟

عامل مهمی برای تماشای فیلم وجود ندارد.

این نقد فیلم بر اساس نسخه نمایش داده شده در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر نوشته شده است.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

بستن