آخرین مطالبپزشکیسلامتی

ماساژ درمانی برای رهایی از درد

ماساژدرمانی برای رهایی از درد

تاریخچه ماساژ درمانی

ماساژ درمانی به ۲۷۰۰ سال قبل از میلاد برمی گردد. در کتاب امپراتور زرد (کتاب مرجع طب داخلی چین) برای درمان فلج و تب و لرز، به ماساژ پوست و نیز تمرینات روی دست و پا توصیه شده است. بقراط از حدود ۴۰۰ سال قبل از میلاد برای درمان آسیب های جنگی و ضرب دیدگی های ناشی از شکار و حوادث و غیره از ماساژ درمانی استفاده می‌کرد. ژاپنی ها ، مصری ها و رومی ها نیز از ماساژ درمانی استفاده های زیادی می کردند.

ماساژ درمانی در طول تاریخ همیشه همراه مردم بوده است و همه تمدن ها از این روش درمانی برای درمان و حتی تمدید قوا، کاهش اضطراب و رفع خستگی و غیره استفاده می‌کردند.

ماساژ درمانی با پیشرفت علم پزشکی شکل و شمایل نوینی به خود گرفت و علی رغم اینکه بسیاری از روش های طب قدیم در طب نوین به فراموشی سپرده شد اما ماساژ درمانی توانست با تغییر شکل دادن و به روز شدن ، باقی بماند و تحت عنوان فیزیوتراپی هنوز هم منشاء بسیاری از درمان های فیزیکی باشد.

به طور کلی هر کار درمانی را باید زیر نظر پزشک انجام داد و از انجام هر کار درمانی توسط افراد ناآگاه و غیرمتخصص و به طور خودسرانه پرهیز نمود.

از مشت و مال تا ماساژ درمانی

تبلیغات فراوان مراکز و افراد مختلف برای جلب مشتری در گوشه و کنار به طور گسترده ای به چشم می خورد.

کافی است نگاهی به مجلات زرد و سفید و روزنامه‌ها و سایر نشریات بیندازید ، یا در فضای مجازی(اینترنت) گشت و گذاری داشته باشید ، آنگاه با سیل عظیمی از تبلیغات مواجه خواهید شد که شما را به انواع ماساژ دعوت می‌کنند. این در حالی است که اگرچه ماساژدرمانی موضوع جدیدی است اما نیاز به نفر دومی هم ندارد ، چرا که بسیاری از ما به صورت غریزی وقتی سرمان درد میکند ، با انگشت روی شقیقه های مان را فشار میدهیم تا احساس آرامش کنیم؛ یا بعد از فوتبال و پیاده روی ماهیچه های پای خود را مالش می دهیم. این ها نمونه های فطری از ماساژ هستند.

کلمه ماساژ از یک کلمه یونانی به نام که massein به معنی مالیدن است و مربوط به یک لغت لاتین manus به معنای دست می‌باشدT گرفته شده است و تعریف‌های مختلفی دارد که یکی از آنها این است که میگوید: ماساژ عبارتست از یک سری حرکات منظم و اصولی که روی بافتهای بدن به منظور اهداف خاص به کار میرود.

از طرفی برای ماساژ درمانی هم تعاریفی ذکر شده است که یک نمونه از آن اشاره می کنیم.

ماساژ درمانی هم در طب سنتی وجود دارد و هم در طب نوین که در طب سنتی با حرکات دست ، کشش ها و فشارهای خاص روی نقاط مختلف بدن انجام می‌شده و در طب نوین تحت عنوان یکی از شاخه های فیزیوتراپی انجام می شود که علاوه بر استفاده از حرکات دست ، از تجهیزات و دستگاه‌های مختلفی نیز استفاده می شود.

ماساژ دست و پا برای رهایی از درد

ماساژ یکی از سریع ترین و راحت ترین راه ها برای رهایی از درد است ما در زمانهای مختلف دست به این کار می زنیم.

اگر دقت کرده باشید گاهی وقتها که در بخشی از بدن احساس درد و ناراحتی می‌کنیم ناخودآگاه آن نقطه را ماساژ می‌دهیم یا زمانی که سردرد داریم شروع به ماساژ شقیقه و پیشانی خود می‌کنیم.

ماساژ واکنشی طبیعی و غریزی به وجود درد یا عارضه در بدن است که گهگاه به آن رو می آوریم با این که افراد تصور می‌کنند برای انجام ماساژ درمانی حتماً باید هزینه زیادی را بپردازد باید گفت که هر کس می‌تواند ماساژ درمانی را بدون تقبل هزینه ای روی خود انجام دهد.

شاید در جامعه امروز بسیاری از مردم از فواید ماساژ بی اطلاع باشند بسیاری از سردردها ، دردها ، بی‌خوابی، تنش اضطراب از طریق دست هایمان قابل درمانند ماساژ درمانی علاوه بر این فواید می تواند فرد را از لحاظ جسمی و روانی درمان کند که در این میان می‌توان به بهبود گردش خون، آرامش عضلات و کمک به دستگاه گوارش اشاره کرد از سوی ماساژ سیستم لنفاوی را تحریک کرده و دفع مواد زاید بدن را تسریع می بخشد و در نهایت احساس خوبی را در بدن می کند که با هیچ درمان داروی جدیدی قابل مقایسه نیست.

به گفته محققان اثرات خود ماساژ درمانی به اندازه ماساژی است که یک درمانگر انجام میدهد.

شما در طول روز می توانید خود را در زمان های مختلف ماساژ دهید به طور مثال زمانی که تلویزیون تماشا می کنید پاهای خود را ماساژ دهید در زمان صحبت کردن با تلفن دست هایتان را ماساژ دهید.

وقتی روی پوست خود را ماساژ می دهید از روغن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:

با طب سوزنی آشنا شویم

تاثیر طب سوزنی بر کاهش درد قاعدگی

گل درمانی به سبک نوین

زنبور درمانی+خواص و فواید زنبور درمانی_اسیب های ناشی از نیش زنبور

ماساژ
ماساژ

آنچه باید در ماساژ درمانی بدانید

برای اینکه ماساژ درمانی را به درستی انجام دهید باید از بدن خود آگاه باشید مناطقی را که از طریق تحریک لمسی به درد و کشش حساس هستند بشناسید به طور مثال بسیاری از مردم نمی‌دانند که عضلات خاصی مسئول سردرد هستند و با ماساژ این نواحی درد آرام میشود. بنابراین شناخت این مناطق لازم است.

همیشه ماساژ را آهسته انجام دهید و فشار زیادی به خود وارد نکنید زمانی که ماساژ را به درستی انجام دهید رفته‌رفته آرام شده و سیستم عصبی شما از ناحیه مورد کشش آزاد می شود.

نکته دیگر این است که باید نقاط شروع درد را بشناسید این نقاط ، نقاط ظریف و حساسی هستند که بافت های سخت عضلات را در بر می گیرند و درد را در نواحی دیگر بدن منتشر می کنند به طور مثال عضلات شانه، نقطه شروع درد شایعی است که سردرد ها را سبب می شود بهتر است این نقاط را از یک درمانگر بیاموزید.

از ابزارهای نیز می توانید برای ماساژ خود استفاده کنید وسایل چنگکی مانند برای ماساژ شانه ها و قسمت بالایی و پایینی پشت باسن و پاها مناسب است از توپ های تنیس هم می توان برای ماساژ کمر و پشت بهره برد سعی کنید ماساژ را هر چند روز یکبار انجام دهید.

  1. یک دست خود را روی پا و دیگری را زیر کف پا قرار دهید و به آرامی از انگشتان پا به سمت قوزک ماساژ دهید و این حرکت را به سمت انگشتان ادامه داده و تکرار کنید.

  2. پا را با یک دست نگه داشته و با دست دیگر انگشتان هر پا را محکم فشار داده و به آرامی بکشید.

  3. با انگشت شست از قسمت بالایی کف پا به صورت خطی فشار محکم به مرکز کف پا وارد کنید و در قوس و برآمدگی پا فشاری چرخشی اعمال کنید این حرکت را در ۲ کف پا انجام دهید.

  4. یک پا را نگه داشته و به پای دیگر آرام بزنید و با حرکات انگشتان دست در سراسر کف پا حرکات چرخشی انجام دهید.

  5. از قوزک پا تا ناحیه ران را با دستان خود ماساژ داده و آن را ۵ بار تکرار کنید.

  6. زانو را با فشار چرخشی انگشتان در ناحیه کاسه زانو ماساژ دهید. ماساژ پا پس از یک ایستادن طولانی می‌تواند عضلات پا را آرام کرده و به حالت اول بازگرداند. ماساژ منظم ران، سیستم لنفاوی را تحریک کرده و ظاهر آنها را بهبود میبخشد.

ماساژ دستها

  1. پشت دستها را تا مچ محکم فشار داده و به آرامی بازگردید و میان کف دست و انگشتان را فشار دهید.

  2. هر انگشت را به تنهایی فشار دهید و با انگشتان خود حرکت چرخشی را اطراف مفاصل آن انجام دهید انگشت را نگه دارید و آن را آهسته بکشید.

  3. میان تاندون های پشت دست خود را با انگشت ماساژ دهید.

  4. دستهای خود را از کف دست تا انتهای مو با انگشت فشار طرح شی دهید.

  5. کف دست خود را از نوک انگشتان تا مچ ماساژ دهید.

ماساژ-درمانی-فواید
ماساژ-درمانی-فواید

موارد احتیاط در ماساژ درمانی

در بعضی موارد ماساژ درمانی نباید انجام شود ، مثل شکستگی ها، سوختگی ها یا زخم های باز و حتی مواردی مثل تب بالا، یرقان ، بیماری های عفونی پوستی ، کوفتگی ها و اصطلاحاً رگ به رگ شدن ، بسیاری از بیماری‌های مزمن ، آرتریت و همچنین بیماران قلبی.

در بعضی موارد حتما باید پزشک را مطلع کرد مثل بارداری میل بیماری‌های قلبی ، سرطان و… .

به طور کلی هر کاردرمانی را باید زیر نظر پزشک انجام داد و از انجام هر کار درمانی توسط افراد ناآگاه و غیرمتخصص و به طور خودسرانه پرهیز نمود.

در بسیاری از موارد مشاهده شده که در اثر یک سانحه ، دست یا پای فردی دچار آسیب‌دیدگی شده و با مراجعه به فرد غیرمتخصص که تحت عناوین شکسته بند یا جا و از این قبیل اسم ها فعالیت می‌کنند ، عضو آسیب‌دیده دچار نقص عضو شده است ، یعنی با فشار های کششی غیر اصولی باعث شکستگی یا جراحت بیشتر عضو شده اند، لذا توصیه بنده به مردم این است که هیچگاه خود را به دست افراد ناآگاه و غیر متخصص نسپارید.

توصیه های قبل از ماساژ درمانی

بسته به نوع ماساژ در محل آن دستورات متفاوت است. به عنوان مثال در طب سنتی می‌گویند بهتر است معده پر نباشد و از طرفی باید قبل از ماساژ،  پاکسازی انجام شده باشد ، در غیر این صورت نتیجه خوبی حاصل نخواهد شد ، زیرا در طب سنتی ماساژ باعث دفع مواد زائد میشود و با خارج شدن مواد زائد در عضو خلق ایجاد می شود که اگر پاکسازی صورت نگرفته باشد ، مواد زائد دیگری جایگزین می شود و حتی ممکن است عضو مورد نظر به درد شدید دچار شود.

چگونگی تاثیر ماساژ

ماساژ با بهبود گردش خون و جریان لنفاوی باعث می‌شود مواد غذایی و اکسیژن تازه به بافت های مزبور بر سد و مواد سمی از آن خارج شود. همچنین باعث ترشح اندرونین ها(یا نابود کننده های درد) و افزایش ترشح هورمون سروتونین(تعدیل کننده خلق و خو) می شود و ثابت شده است که ماساژ ، هورمون استرس(کورتیزول) را آزاد می نماید و در نتیجه باعث کاهش استرس میگردد.

هنگام گرفتگی عضلانی یعنی وقتی ماهیچه ها بیش از حد فعالیت می‌کنند و باعث درد و اصطلاحاً گر گرفتگی عضلانی می گردد ، با افزایش جریان خون ، این مواد زائد از بدن دفع می شود و باعث کاهش درد می گردد.

 

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

بستن