آخرین مطالبسلامتی

برسی کامل فواید و خواص سویا برای ورزشکاران

برسی کامل فواید و خواص سویا برای ورزشکاران

سویا

پروتئین سویا بیش از لبنیات است و با داشتن هر ۸ اسید آمینه ، پروتئین کاملی محسوب می‌شود.

سویا سرشار از ماده گیا شیمیایی هورمون مانند اینزوفلاوُن است که به دلیل متعادل کردن هورمون استروژن و افزایش تراکم استخوان و کاهش خطر ابتلا به بیماری پوکی استخوان ، به خصوص برای زنان ورزشکار مفید است. ویتامین ب سویا نیز با استرس مقابله می‌کند.

مواد مغذی موجود در سویا

ویتامین های ب۱ ، ب۲، ب ۳ ، ب ۵ ، ب ۶ ، ای، کا، بتاکاروتن، فولات، کلسیم ، مس، آهن ، ید ، منیزیم ، منگنز، فسفر،  پتاسیم، سلنیم، روی.

طرز تهیه معجون موز ، آواکادو و سویا برای دو نفر

یک عدد موز رسیده بدون پوست ، یک عدد آووکادو بدون پوست و هسته ، ۱۰۰ گرم خمیر سویا نرم بیلبورد یک و سه چهارم پیمانه شیر سویا ، مقداری خلال بادام.

۴ ماده ی اول را در مخلوط کن به مخلوط نرمی تبدیل کرده و سپس خلال های بادام را روی آن پاشیده و بلافاصله میل کنید.

بیشتر بدانید:

بررسی کامل فواید و خواص سیر

فواید و خواص بادام زمینی

بررسی فواید و خواص لوبیا سفید وچیتی

خواص-و-فواید-لوبیا-سویا
خواص-و-فواید-لوبیا-سویا

اطلاعات علمی مفید در مورد سویا:

سویای فرآوری شده برای استفاده در غذای ماکارونی

سویا یکی از بقولات است. نیام و دانه آن (لوبیا) غذای میلیون‌ها نفر را فراهم می‌کنند و در تهیه مواد شیمیایی نقش عمده دارند. سویا احتمالاً حاصلاهلی‌سازی گیاهی وحشی در شرق آسیا است. روغن استخراج شده از دانه‌های سویا یکی از مهم‌ترین انواع روغنها است. این روغن حاوی اسید لینولئیک بسیار بالایی است و به همین دلیل از آن نمی‌توان برای تهیه روغن سرخ کردنی استفاده کرد

 دانه سویا از لحاظ اسید آمینه میتونین نسبت به کنجد فقیر است اما از لحاظ اسید آمینه لیزین در سطح بالایی قرار دارد سویا بیش از سایر دانه‌ها به پروتئین حیوانی شباهت دارد. روغن سویا ۴۹ درصد لینولئیک اسید و ۲۵ درصد اسیداولئیک دارد. میزان پروتئین دانه سویا بسیار بیشتر از سایر دانه‌های روغنی است. ارقام زیر نشان دهنده تفاوت عمده سویا با سایر دانه‌های روغنی به لحاظ میزان روغن و پروتئین است. میزان پروتئین سویا۳۰–۵۰ درصد، کلزا۱۸–۲۵ درصد، آفتابگردان ۱۵–۲۵ درصد، گلرنگ ۱۵–۲۵ درصد، کنجد ۱۹–۲۵ درصد، بادام زمینی ۲۵–۳۵ درصد می‌باشد

میزان روغن در سویا۱۸–۲۵ درصد، کلزا۴۰–۵۰ درصد، آفتابگردان۲۵–۵۰ درصد، گلرنگ۴۰–۵۰ درصد، کنجد۲۵–۴۵ درصد، بادام زمینی۴۵–۶۵ درصد می‌باشد.

میزان پروتئین سویا دو برابر سایر دانه‌های روغنی است اما درصد روغن آن از سایر دانه‌های روغنی رایج کمتر است. وجود پروتئین زیاد سبب شده‌است که کنجاله روغن کشیده شده آن برای تغذیه انسان بسیار مناسب باشد.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

بستن