آخرین مطالبسلامتی

بررسی ویژگی های خاص جعفری

بررسی ویژگی های خاص جعفری

جعفری

با افزودن یکی از پرمصرف ترین سبزی های جهان به سالادها و غذاهای گرم ، تعادل مایعات بدن تان را حفظ کنید.

جعفری به عنوان غنی ترین منبع گیاهی پتاسیم ، ادرارآور طبیعی است که به دفع سدیم و آب بدن کمک می‌کند. این سبزی در تعادل مایعات بدن ، که بر اثر ورزش بر هم می‌خورد ، موثر است.

جعفری پیچیده و پهن برگ ایتالیایی به دلیل داشتن آهن و ویتامین ث منابع آلی ضد خستگی به شمار می رود. همچنین آرتروز را بهبود میدهد.

جعفری یک منبع بسیار خوب ویتامین A، ویتامین C و ویتامین K می‌باشد. به علاوه جعفری منبع غذایی خوبی از آهن و اسیدفولیک است. جعفری شامل دو جزء خیلی مهم در ترکیب خود می‌باشد که موجب شده این سبزی نقشی بی‌همتا در سلامت انسان داشته باشد: روغن‌های فرار و فلاوونوئیدها.

روغن‌های فرار: اولین جزء مهم موجود در جعفری، روغن‌های فرار می‌باشند. این روغن‌ها به نام روغن‌های ضروری یا اسانس‌های گیاهی نیز خوانده می‌شوند.

از ترکیبات مهم این گروه می‌توان به میریستیسین (myristicin)، لیمونن (limonene)، آلفا توژن (alpha-thujene) و اِاوجنول(eugenol) اشاره کرد. با تغلیظ این مواد عصاره‌ای حاصل می‌شود که دارای خواص درمانی فوق‌العاده است.

در مطالعات انسانی مشخص شده‌است که روغن‌های فرار موجود در جعفری مخصوصاً میریستیسین، از شکل‌گیری و تشکیل تومورها (مخصوصا تومورهای ریه) جلوگیری می‌کنند. در تحقیقات دیگری مشخص شده‌است که فعالیت آنزیم گلوتاتیون S ترانسفراز را که مسئول پیشگیری از تخریب سلولی می‌باشد، تحریک می‌کند.

از دیگر فعالیت این روغن‌ها این است که به خنثی کردن انواع مواد سرطان زا مانند بنزوپیرن‌های موجود در دود سیگار و دود ناشی از زغال چوب کمک می‌کند.

فلاوونوئیدها: دومین جزء مهم آن، فلاوونوئیدها می‌باشند. از ترکیبات مهم این گروه که در جعفری یافت می‌شود، می‌توان آپیئین(apiin)،آپیجنین(apigenin)، کریسواِریول(crisoeriol) و لوتئولین(luteolin) را نام برد.

مواد مغذی موجود در جعفری

ویتامین های ب۱، ب ۳ ، ب ۵ ، ث، ای، کا ، فولات، کلسیم ، مس، آهن ، ید ، منیزیم ، منگنز، فسفر،  پتاسیم، سلنیم، روی.

طرز تهیه سس جعفری

۲ قاشق سوپخوری کره ، یک قاشق سوپخوری آرد، یک و نیم پیمانه شیر ، دو قاشق سوپخوری خامه غلیظ ، تراشه پوست نصف لیمو ترش و آب آن، ۴ قاشق سوخاری ریزریز شده ، پودر فلفل سیاه تازه ، ماهی سفید سرخ شده.

کره را ذوب کرده و با افزودن آب به آن ، خمیر نرمی تهیه کنید. شیر را به تدریج اضافه کرده؛ پس از جوش آمدن ، آن را سه دقیقه حرارت ملایم داده و مرتب هم بزنید. خامه ، و لیموترش ، جعفری و فلفل را اضافه کرده و با ماهی سفید میل کنید.

بیشتر بدانید:

بررسی کامل فواید و خواص زنجبیل

توفو سویا چیست؟بررسی فواید و مضرات

بررسی کامل خواص و فواید دارچین

خواص-و-فواید-جعفری
خواص-و-فواید-جعفری

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

بستن