آخرین مطالبپزشکی

موثرترین رژیم غذایی برای افراد مبتلا به دیابت

رژیم غذایی مفید برای دیابت

موثرترین رژیم غذایی برای افراد مبتلا به دیابت
۱ (۲۰%) ۲ votes

موثرترین رژیم غذایی برای افراد مبتلا به دیابت

چه چیزی بخورید و بیاشامید ؟

۱ تا ۲ لیوان شربت.

۲ تا ۳ حبه قند.

آبنبات

تا ۱۰ دقیقه بعد اگر احساس کردید بهتر نشدید دوباره قند خون تان را اندازه گیری کنید و اگر هنوز قند خونتان پایین است دوباره بخورید و بیاشامید.

دقت کنید در زمانی که به مدرسه می روید حتماً یک چیز شیرین با خود داشته باشید بهتر است مادر شما علائم فوق را به معلم تان نیز آموزش دهد تا در صورت دیدن علائم بالا و احساس ضعف در شما و اگر خودتان نتوانستید معلمتان به شما کمک کند.

توصیه ها

– از شیرینی ها کمتر استفاده کنید چراکه حاوی مقادیر فراوانی روغن و شکر هستند.

– چنانچه عادت به مصرف شیرینی دارید ، آن را جزئی از برنامه غذایی روزانه محاسبه کنید ، نه اینکه به برنامه غذایی اضافه کنید.

گروه چربی ها و شیرینی ها

چربی ها و شیرینی ها حاوی مقدار زیادی کالری هستند. بعضی انواع چربی ها مانند چربی های اشباع و کلسترول ، خطر ایجاد بیماری های قلبی عروقی را افزایش می‌دهند. محدود کردن این نوع غذاها به کاهش وزن کنترل قند خون کمک زیادی می‌کند. سعی کنید تا آنجا که ممکن است ، از این گروه غذایی کمتر استفاده کنید.

توصیه ها

– مصرف چربی خود را محدود کنید.

– مصرف چربی اشباع را محدود کنید. این نوع چربی در گوشت قرمز و فرآورده های حیوانی مانند کره و پنیر یافت می شود.

– به جای روغن جامد، از روغن های مایع استفاده کنید. از بین روغن‌های مایع، روغن زیتون از ارزش غذایی ویژه‌ای برخوردار است. سعی کنید هر روز از این روغن در سالاد خود استفاده کنید.

گروه گوشت و جانشین های آن

گروه گوشت ها شامل گوشت قرمز(گاو، گوسفند و …) و سفید(ماکیان و ماهی) ، مغزی های روغنی یا آجیل(بادام زمینی ، فندق ، پسته و …) ، پنیر ، سویا و تخم‌مرغ است. این گروه منبع خوب پروتئین و بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی است.

برای اینکه بتوانید مواد غذایی متنوع از این گروه را در رژیم غذایی خود داشته باشید ، بهتر است به جای اینکه بگوییم ۲ تا ۳ واحد مصرف کنید ، بگوییم:

روزانه ۱۱۰ تا ۱۷۰ گرم از این گروه می توانید مصرف کنید.

توصیه ها

–  بیشتر از مرغ و ماهی به جای گوشت قرمز استفاده کنید.

–  پوست مرغ را قبل از پخت جدا کنید.

–  چربی های گوشت قرمز را قبل از پخت کاملاً جدا کنید.

–  روش هایی چون بخارپز کردن، کبابی کردن و تفت دادن را به‌جای سرخ کردن و افزودن روغن انتخاب کنید.

–  از پنیر کم چرب به جای خامه ای استفاده کنید.

–  تخم مرغ را با روغن خیلی کم درست کنید و حتی الامکان آن را آب پز نمایید.

–  به دلیل خواص مفید سویا جایگاه ویژه ای برای آن در رژیم غذایی قائل شوید.

–  مقدار کمی از انواع آجیل بی نمک را به دلیل چربی های مفید آن در رژیم روزانه خود بگنجانید.

گروه شیر و ماست

گروه شیر و فرآورده‌های لبنی ، حاوی مقدار فراوانی پروتئین و کلسیم و همچنین بسیاری از ویتامین ها هستند. هر روز ۲ تا ۳ واحد از این گروه غذایی را در رژیم خود بگنجانید.

مصرف لبنیات و تاثیر آن بر دیابت
مصرف لبنیات و تاثیر آن بر دیابت

توصیه ها

– شیر یا ماست کم چرب یا بدون چربی را انتخاب کنید.

–  از ماست میوه ای کم چرب یا بدون چربی با شیرین کننده های کم کالری استفاده کنید.

–  از ماست کم چرب به عنوان خامه در غذا ها یا به جای سس مایونز در سالاد استفاده کنید.

گروه میوه ها

میوه ها حاوی کربوهیدرات هستند. آنها همچنین دارای مقادیر فراوانی ویتامین، مواد معدنی و فیبر هستند. این گروه ، کلیه میوه ها از جمله سیب ، پرتقال ، گلابی ، زردآلو ، هلو و انگور را در بر می گیرد. هر روز ۲ تا ۴ واحد از این گروه استفاده کنید.

دیابت و رژیم غذایی عالی
مصرف سیفیجات بر دیابت

توصیه ها

–  میوه ها یا آبمیوه ها را بدون افزودن شکر مصرف کنید.

–  به جای آب میوه،  میوه تازه را که فیبر بیشتری دارد انتخاب کنید.

–  مرکباتی مانند پرتقال، گریپ‌فروت و نارنگی را در رژیم روزانه خود بگنجانید.

یک واحد از این گروه شامل:

یک عدد میوه تازه کوچک مانند سیب، پرتقال، لیموشیرین، موز نصف عدد گریپ فروت

۱ برش هندوانه                                                         

  ۱ چهارم طالبی

نصف لیوان میوه های ریز مانند انگور ، انار ، آلبالو ، توت فرنگی

۴ عدد انجیر متوسط   

۳ عدد خرما

نصف لیوان کمپوت میوه

یک چهارم لیوان میوه خشک مانند انواع برگه، کشمش ، توت و انجیر خشک

نصف لیوان آب میوه

گروه نان ، غلات و مواد نشاسته ای

در قاعده هرم ، گروه نان ، غلات و برنج قرار دارد. این مواد غذایی ، به طور عمده حاوی کربوهیدرات هستند. غذاهای موجود در این گروه به طور عمده شامل غلاتی مانند گندم و جو است. سبزی های نشاسته ای مانند سیب زمینی ، نخود سبز و ذرت و همچنین حبوبات مانند لوبیا چیتی،  عدس و لپه به این گروه تعلق دارد.

علت اینکه سبزی های نشاسته ای و غلات و حبوبات در این گروه هستند این است که در یک واحد از آنها ، مقداری از کربوهیدرات به اندازه یک برش نان است. بنابراین شما می‌توانید در طراحی رژیم غذایی‌تان ، آنها را کربوهیدرات به شمار آورید. روزانه ۶ تا ۱۱ واحد از این گروه می توانید مصرف کنید.

یک واحد از این گروه شامل:

۱ کف دست نان(سنگگ ، بربری و تافتون) =  ۴ کف دست نان لواش= ۳۰ گرم

سه چهارم لیوان غلات آماده خوردن(برشتوک)

یک سوم لیوان برنج یا ماکارونی پخته

نصف لیوان لوبیا چیتی ، عدس ، نخود یا ذرت پخته

یک عدد سیب زمینی کوچک

۳ تا ۴ عدد بیسکویت

گروه سبزی ها

سبزی ها به دلیل اینکه چربی ندارند، انتخاب مناسبی برای وعده های غذایی هستند. همچنین می توان از آنها به عنوان میان وعده های کم کالری استفاده کرد. سبزی ها غنی از ویتامین‌ها ، مواد معدنی و فیبر هستند. این گروه غذایی شامل کلیه سبزی های برگ سبز مانند اسفناج ، جعفری ، تره و… ، کلم ، گل کلم ، هویج ، کاهو ، خیار و گوجه فرنگی است. سبزیهای نشاسته ای مانند سیب زمینی ، ذرت و نخود سبز ، در رژیم غذایی افراد دیابتی ، در گروه غلات و نشاسته قرار می گیرند. هر روز حداقل ۳ تا ۵ واحد از این گروه مصرف کنید.

سبزیجات-برای_دیابت-بسیار-مفید-است
سبزیجات-برای_دیابت-بسیار-مفید-است

نکاتی برای بعد از صرف غذا برای دیابتی ها

این که چرا بعد از غذا خوردن ، حالت خواب آلودگی به ما دست می دهد ، موضوع خیلی پیچیده ای نیست. بعد از صرف وعده غذایی ، جریان خون بیشتری به سمت دستگاه گوارش داری می شود تا عمل جذب صورت گیرد. به همین دلیل ، ممکن است حالت خواب آلودگی و کسالت به ما دست دهد.

نکته ای که در این زمینه اهمیت دارد، آن است که اگر بعد از خوردن غذا لم بدهید یا به حالت طاق باز بخوابید، معده پر از غذا روی لوزالمعده فشار وارد می کند و باعث کاهش خون رسانی به لوزالمعده و کاهش ترشح انسولین می‌شود و به همین دلیل است که بعد از خوردن غذا و لم دادن احساس پری و سوءهاضمه به فرد دست می‌دهد.

در بیماران مبتلا به دیابت  هم لم دادن پس از صرف غذا باعث می شود میزان قند خون، بیش از پیش ، افزایش یابد و کنترل دیابت به هم بریزد.

بنابراین بهتر است غذای خورده شده زیاد نباشد و فرد بعد از صرف غذا در حالت لمیده و خواب قرار نگیرد. حتماً می پرسید پس بهتر است چه کار کنیم ؟

در پاسخ به این پرسش باید بگویم که بهترین کار پس از صرف غذا پیاده روی است تا ترشح انسولین به بهترین نحو انجام شده و میزان قند خون بعد از غذا سریع تر کاهش یابد ؛ زیرا همانطور که احتمالاً می دانید ، برای ورود قند به سلول های کبدی و سلول های دیگر بدن ، حضور انسولین الزامی است.

در افراد سالم نیز به علت فشار معده پر بر لوزالمعده و اختلال در جریان خون رسانی ، ترشح انسولین کاهش می‌یابد. در این حالت ، قند خون به راحتی وارد سلولهای بدن نمی شود و در نتیجه ، میزان قند خون افزایش    می یابد.

بنابراین توصیه می‌شود برای اینکه هم عمل جذب غذا بهتر صورت بگیرد و هم حالت خواب آلودگی به شما دست ندهد ، از لمیدن یا خوابیدن بعد از صرف غذا خودداری و سعی کنید فعالیت سبکی داشته باشید و ترجیحاً یک ساعت بعد از غذا بخوابید تا دچار علائم ریفلاکس یا بازگشت غذا از معده به مری نشوید.

بسیاری از افراد بلافاصله بعد از صرف غذا روی کاناپه دراز می‌کشند و مشغول تماشای تلویزیون می شوند؛    در حالی که این عادت کاملاً غلط است و در دراز مدت عوارض جبران ناپذیر به دنبال خواهد داشت؛  صرف نظر از اینکه حجم زیادی از تنقلات را نیز بعد از خوردن غذای اصلی صرف کرده و این موضوع نیز بر       سنگینی شان خواهد افزود . پس برای جلوگیری از این خواب آلودگی ، اول یک وعده غذایی سبک بخورید و بعدش هم یک فعالیت نسبتاً ساده و سبک انجام بدهید.

پسته ، قند خون را پایین می آورد

خوردن یک مشت پسته در روز نه تنها یک میان وعده مناسب و خوشمزه است بلکه برای سلامتی مفید است؛  چون براساس نتایج این تحقیق جدید پسته با کاهش روند جذب کربوهیدرات ها در بدن می تواند قند خون را پایین می آورد.

چون پسته به همراه مواد غذایی حاوی کربوهیدرات بالا مانند نان سفید، جذب کربوهیدرات را پایین می‌آورد بنابراین مغز این خشکبار می‌تواند به کنترل کمک کند.

بیشتر بدانید:

بررسی کامل دیابت کودکان

اهمیت کنترل فشار خون در افراد دیابتی چیست ؟

رژیم غذایی موثر برای دیابتی ها

کشف علایم عجیب بیماری قند خون

مصرف-خشکبار-و-تاثیر-آن-بر-دیابت
مصرف-خشکبار-و-تاثیر-آن-بر-دیابت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

بستن